Το Brexit καθορίζει την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους - Από τις 6 επιλογές εξετάζονται 2 ή 3 με ετήσιο όφελος 2,5 δισ.

Το Brexit καθορίζει την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους -  Από τις 6 επιλογές εξετάζονται 2 ή 3 με ετήσιο όφελος 2,5 δισ.

Το μέγιστο του οφέλους από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους σε πραγματικούς όρους θα είναι 2,5 δισεκ. και αυτή η αναδιάρθρωση θα περάσει απαρατήρητη από τις τσέπες των ελλήνων πολιτών.
Στα 2,5 δισ. ευρώ προσδιορίζεται το ετήσιο όφελος της Ελλάδος από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. 
Η λύση θα οριστικοποιηθεί τον Ιούνιο του 2016 και ρόλο καταλυτικό στην τελική μορφή που θα λάβει η λύση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα διαδραματίσει το δημοψήφισμα της Βρετανίας για παραμονή ή όχι (Brexit) στην ΕΕ στις 23 Ιουνίου του 2016. 
Αν το ΟΧΙ στην ΕΕ τείνει να κυριαρχήσει στο βρετανικό δημοψήφισμα η λύση για το ελληνικό χρέος μπορεί να είναι λίγο πιο ουσιαστική. 
Αν το ΝΑΙ στην ΕΕ φανεί ότι θα κυριαρχήσει τότε η ΕΕ δεν επιλέξει την πιο ανούσια λύση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. 
Ποιες είναι οι 6 βασικές παράμετροι που έχουν εξεταστεί και ποιες λύσεις τελικώς θα υιοθετηθούν; 
Πρωτίστως πρέπει να αναφερθεί ότι με βάση συγκλίνουσες εκτιμήσεις και πληροφορίες, αν εφαρμοστούν αυτά που έχουν διαρρεύσει το πραγματικό ετήσιο όφελος θα είναι 2,5 δισεκ.
Ωστόσο πολλές φορές για λόγους εντυπώσεων επιχειρείται να αποτιμηθεί σε παρούσες αξίες το ετήσιο πραγματικό όφελος. 
Η προσέγγιση αυτή είναι καθαρά λογιστική και όχι πραγματική.
Το μέγιστο του οφέλους από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους σε πραγματικούς όρους θα είναι 2,5 δισεκ. και αυτή η αναδιάρθρωση θα περάσει απαρατήρητη από τις τσέπες των ελλήνων πολιτών.

Οι εναλλακτικές λύσεις που εξετάζονται 

1)Επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Η λύση αυτή θα εγκριθεί, θα περιλαμβάνεται δηλαδή αναδιάρθρωση με επιμήκυνση. 
Ωστόσο διίστανται  οι απόψεις για το χρόνο της επιμήκυνσης.
Τα δάνεια της Ελλάδος έχουν διάρκεια 32,5 χρόνια και το ερώτημα είναι αν η επιμήκυνση είναι 7,5 ή 17,5 χρόνια δηλαδή στα 40 ή 50 χρόνια. 
Το πρόβλημα εδράζεται στο γεγονός ότι ελάχιστες χώρες έχουν δανεισμό τόσο μακράς διάρκειας, ωστόσο τα 50 χρόνια δεν αποτελούν εξωπραγματικό στόχο. 
Επίσης το μέγιστο των ομολόγων που έχει συνάψει ο ESM έχουν λήξει λίγο πάνω από 45 χρόνια. 
Φαίνεται πάντως ότι ορόσημο για τον χρόνο επιμήκυνσης θα είναι τα 50 χρόνια. 

2)Μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά 
Μια μαζική μετατροπή των επιτοκίων από κυμαινόμενα σε σταθερά θα επιφέρει σημαντική ζημία στον ESM και ως εκ τούτου αν τελικώς υπάρξει μετατροπή των επιτοκίων να αφορά μόνο μερικά δάνεια και περιόδους ή να τεθεί ως πλαφόν τα υφιστάμενα επιτόκια. 
Να σημειωθεί ότι το επιτόκιο του τρίτου προγράμματος είναι το 1%. 

3)Μείωση των επιτοκίων ακόμη και κάτω από 1%
Θεωρητικά θα μπορούσαν σε όλα τα δάνεια το επιτόκιο να διαμορφωθεί στο 1% ή οριακά χαμηλότερα του 1%.
Ωστόσο ο επικεφαλής του ESM έχει αναφέρει ότι η μείωση των επιτοκίων δεν θα είναι εύκολη στα δάνεια προς την Ελλάδα γιατί είναι ήδη πολύ χαμηλά. 
Π.χ. η Πορτογαλία έχει επιτόκια πάνω από 3,5% με 3,8% στις μακροπρόθεσμες περιόδους και η Ελλάδα δανείζεται με 1%.
Συν τοις άλλοις ο ESM για τα δάνεια που έχει χορηγήσει έχει δανειστεί μέσω έκδοσης ομολόγων. 
Τα επιτόκια κυμαίνονται π.χ. στο ομόλογο 2055 στο 1,50% με κουπόνι 1,85% ενώ στα βραχυχρόνια ομόλογα λήξης 2019 τα επιτόκια είναι αρνητικά -0,099%. 
Οι 2 από τις 4 εκδόσεις του ESM το 2016 είχαν κουπόνια πάνω από 1,62% αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μακροπρόθεσμες εκδόσεις του ESM έχουν υψηλά επιτόκια σε σχέση με τις βραχυπρόθεσμες.
Η μείωση των επιτοκίων δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση όπως παρουσιάζεται. 

4)Να αντικατασταθούν τα 22,4 δισεκ. του ΔΝΤ από τον ESM. 
Τα 3 δανειοδοτικά προγράμματα της Ελλάδος ήταν 
Α)73 δισεκ. του πρώτου προγράμματος 
Β)153,5 δισεκ. του δεύτερου προγράμματος 
Γ)86 δισεκ. του τρίτου προγράμματος. 
Η Ελλάδα χρωστάει στο ΔΝΤ 22,4 δισεκ. ευρώ και η πιθανότητα αυτά να αντικατασταθούν είναι μηδενική άπαξ και όλοι συμφώνησαν ότι το ΔΝΤ πρέπει να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα. 
Το σενάριο της αντικατάστασης δεν μπορεί να υλοποιηθεί. 


5) Να συνδεθεί η αποπληρωμή των τοκοχρεωλυτικών δόσεων με την ανάπτυξη της οικονομίας 
Η λύση αυτή είχε εξεταστεί και στο παρελθόν αλλά απορρίφθηκε καθώς θεωρήθηκε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει άλλοθι για την Ελλάδα να μειώνει κατά το δοκούν τις τοκοχρεολυτικές δόσεις.
Η λύση αυτή δεν εξετάζεται.

6)Haircut στο χρέος  
Η λύση αυτή είναι η βέλτιστη για την ελληνική οικονομία αλλά δυστυχώς για τα εθνικά συμφέροντα δεν εξετάζεται. 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Most Popular

Καταργείται η προστασία της πρώτης κατοικίας - Το Eurogroup αποκάλυψε τη δέσμευση της κυβέρνησης

Ξεμπρόστιασμα για την κυβέρνηση της ΝΔ και την πολιτική της σε σχέση με την πρώτη κατοικία αποτελεί η δήλωση του Eurogroup, με την οποί...

What's Popular